http://www.jewish.ru/4113-3.aspВ Талмуде Мудрецы не раз упоминают пир Левиафана и Шор hабар
А что это за бык?
Откуда он взялся, какова его сущность?
В каких текстах он упоминается?
С чего это он на многих иллюстрациях борется с Левиатаном?
Модератор: Moderator16
http://www.jewish.ru/4113-3.aspВ Талмуде Мудрецы не раз упоминают пир Левиафана и Шор hабар
Иерахмиэль писал(а):опять реклама сайта!
Шолем писал(а):Meir, и все же. Откуда такое, что символ?
Иерахмиэль писал(а):опять реклама сайта!
(ушел стучать модератору...)
Постыдились бы, Шолем, людей обманывать и под видом информации про иудаизм подсовывать мошихизм.
דף עד,ב גמרא בר אמוראי לאתויה ורגש ובעי לשמטיה לאטמיה ושדא זיקא דחלא ונחת נפק בת קלא אמר לן מאי אית לכו בהדי קרטליתא דדביתהו דר"ח בן דוסא דעתידה דשדיא תכלתא בה לצדיקי לעלמא דאתי רב יהודה הינדוא משתעי זימנא חדא הוה אזלינן בספינתא וחזינן ההוא אבן טבא דהוה הדיר לה תנינא נחית בר אמוראי לאתויה אתא תנינא קא בעי למבלע לה לספינתא אתא פישקנצא פסקיה לרישיה אתהפיכו מיא והוו דמא אתא תנינא חבריה שקליה ותליה ליה וחיה הדר אתא קא בעי בלעא לספינתא הדר אתא ציפרא פסקיה לרישיה שקלוה לההיא אבן טבא שדיוה לספינתא הוה הני ציפרי מליחי בהדן אותבינהו עלייהו שקלוה ופרחו להו בהדה ת"ר מעשה ברבי אליעזר ורבי יהושע שהיו באין בספינה והיה ר"א ישן ור' יהושע נעור נזדעזע ר' יהושע וננער ר"א א"ל מה זה יהושע מפני מה נזדעזעת א"ל מאור גדול ראיתי בים אמר לו שמא עיניו של לויתן ראית דכתיב (איוב מא) עיניו כעפעפי שחר אמר רב אשי אמר לי הונא בר נתן זימנא חדא הוה קא אזלינן במדברא והואי אטמא דבשרא בהדן פתחנא ונקרינא ואנחנא אעשבי אדמייתינן ציבי חלם אטמא וטוינן כי הדרן לבתר תריסר ירחי שתא חזינהו להנהו גומרי דהוו קא מלחשי כי אתאי לקמיה דאמימר אמר לי ההוא עישבא סמתרי הוה הנהו גומרי דריתמא הוו (בראשית א) ויברא אלהים את התנינים הגדולים הכא תרגימו ארזילי דימא ר' יוחנן אמר זה לויתן נחש בריח ולויתן נחש עקלתון שנאמר (ישעיהו כז) ביום ההוא יפקוד ה' בחרבו הקשה וגו': <סימן כל שעה ירדן>: אמר רב יהודה אמר רב כל מה שברא הקב"ה בעולמו זכר ונקבה בראם אף לויתן נחש בריח ולויתן נחש עקלתון זכר ונקבה בראם ואלמלי נזקקין זה לזה מחריבין כל העולם כולו מה עשה הקב"ה סירס את הזכר והרג הנקבה ומלחה לצדיקים לעתיד לבא שנאמר (ישעיהו כז) והרג את התנין אשר בים ואף בהמות בהררי אלף זכר ונקבה בראם ואלמלי נזקקין זה לזה מחריבין כל העולם כולו מה עשה הקב"ה סירס הזכר וצינן הנקבה ושמרה לצדיקים לעתיד לבא שנאמר (איוב מ) הנה נא כחו במתניו זה זכר ואונו בשרירי בטנו זו נקבה התם נמי ליסרסיה לזכר וליצננה לנקבה דגים פריצי וליעביד איפכא איבעית אימא נקבה מליחא מעלי איבעית אימא כיון דכתיב (תהילים קד) לויתן זה יצרת לשחק בו בהדי נקבה לאו אורח ארעא הכא נמי לימלחה לנקבה כוורא מליחא מעלי בשרא מליחא לא מעלי ואמר רב יהודה אמר רב בשעה שביקש הקב"ה לבראות את העולם אמר לו לשר של ים פתח פיך ובלע כל מימות שבעולם אמר לפניו רבש"ע די שאעמוד בשלי מיד בעט בו והרגו שנאמר (איוב כו) בכחו רגע הים ובתבונתו מחץ רהב אמר ר' יצחק ש"מ שרו של ים רהב שמו ואלמלא מים מכסין אותו אין כל בריה יכולה לעמוד בריחו שנאמר (ישעיהו יא) לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי וגו' כמים לים מכסים אל תקרי לים מכסים אלא לשרה של ים מכסים ואמר רב יהודה אמר רב ירדן יוצא ממערת פמייס תניא נמי הכי ירדן יוצא ממערת פמייס ומהלך בימה של סיבכי ובימה של טבריא ומתגלגל ויורד לים הגדול ומתגלגל ויורד עד שמגיע לפיו של לויתן שנאמר (איוב מ) יבטח כי יגיח ירדן אל פיהו מתקיף לה רבא בר עולא האי בבהמות בהררי אלף כתיב אלא אמר רבא בר עולא אימתי בהמות בהררי אלף בטוחות בזמן שמגיח ירדן בפיו של לויתן <סימן ימים גבריאל רעב> כי אתא רב דימי א"ר יוחנן מאי דכתיב (תהילים כד) כי הוא על ימים יסדה ועל נהרות יכוננה אלו שבעה ימים וארבעה נהרות שמקיפין את ארץ ישראל ואלו הן שבעה ימים ימה של טבריא וימה של סדום וימה של חילת וימה של חילתא וימה של סיבכי וים אספמיא וים הגדול ואלו הן ארבעה נהרות ירדן וירמוך וקירומיון ופיגה כי אתא רב דימי א"ר יונתן עתיד גבריאל לעשות
3) LEVIATHAN
Q: The Gemara proves from verses that the Leviathan has fins and scales and is therefore a Kosher fish. The MAHARSHA asks: We know that in the world to come Hashem will prepare the Leviathan as a meal for the righteous -- isn't that enough proof that the Leviathan is Kosher?
A: (a) The MAHARSHA explains that the Gemara was proving that the Leviathan is a type of fish and not a type of bird, but we were never in doubt as to whether it was kosher or not.
(b) The MAHARATZ CHAYOS suggests another answer. Chazal (Vayikra Rabba, Parashat Shmini) tell us that the Shor Habor (another giant beast reserved for the Meal of the Righteous) will be slaughtered with the fins of the Leviathan . Although jagged objects may normally not be used for Shechitah, the Midrash tells us, Hashem will allow the Shor Habor to be eaten nonetheless. If so, we may have thought that just as there will be a Hora'as Sha'ah with regard to the Shechitah, so too there will be a Hora'as Sha'ah with regard to the kashrus of the Leviathan.
Мойше писал(а):
Действительно мефоршей медраш обсуждают этот вопрос.
И еще есть Рашбо, который говорит, что эти агодойс имеют и буквальный смысл тоже (то есть сеудойс цадиким будет и в буквальном смысле).
Что скажете?
onasamaya писал(а): shperk,
шор хабор упоминается в связи с левиатаном
Это мистические животные судя по источникам -огромных размеров ( Шор Хабор переводят как бык- но это явно необычный бык и он по моему только один)
Шолем писал(а):shperk, не бегемот, а Бээмот.
Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и 18 гостей
|